Pianoetudes
Pianoetudes
Navigation
  • NederlandsNederlands
  • EnglishEnglish
  • Home
  • Piano Etudes
  • Productie
  • Theater
  • Cast
  • Pers
  • In de media
  • Foto’s
  • Contact
  • Weblog
← #9 De lege ruimte 1/2
# 11 de lege ruimte-2/2 →

#10 Tomasz Górny, kind van de grens-1

3 december 2015 | Filed under: No category

Tomasz Górny, een van de twee pianisten van de Piano Etudes, is geboren in Zebrydowice, in Polen, in 1985. Dit dorp ligt dicht bij de Tjechische grens. Vóór de Eerste Wereldoorlog maakte dit gebied deel uit van het Hongaars Oostenrijkse rijk. Na de oorlog werd het gebied Pools. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd het gebied Duits, en hoewel de meeste mensen ook Duits spraken, nog uit de eerdere tijd, beschouwden ze zichzelf als door de Duitsers bezet. Maar na 1945 werd het weer Pools. Al deze talen en culturen hebben invloed gehad op deze streek.

De school stond in Cieszyn, precies op de grens, de rivier de Olza liep midden door het stadje, de ene kant was Tsjechisch, de ander Pools. De godsdienst was voornamelijk protestants in tegenstelling tot het overwegend katholieke Polen. Ook was er voor de oorlog een grote Joodse gemeenschap. Al deze geografische, historische, religieuze en culturele invloeden hebben ertoe bijgedragen dat het een tolerant gebied was, ieders identiteit was beïnvloed en opgebouwd uit zoveel lagen. Het was een gebied waar mensen met verschillende talen, achtergronden en geloof elkaar ontmoeten in een open mentaliteit.

Tomasz vader werkte in een mijn, waar zijn werk bestond uit het gewonnen gas bruikbaar te maken. Zijn moeder werkte in een kleine ruime kruidenierswinkel, een mini supermarkt avant la lettre. Tomasz heeft een oudere zus en een jongere broer.

Hoe komt zo’n jongen zonder specifieke muzikale achtergrond op de weg die hij heeft gekozen. Hij voelde zich altijd tot muziek aangetrokken en als misdienaar in de kerk waar orgel gespeeld werd, dacht hij toen hij vijftien was, ik moet nu met de muziek beginnen, ’t is nu of nooit. Hij stapte op de organist Pan Zbyszek Foltyn af, de enige die hij kende die een ingang moet hebben tot de muziek en vroeg of hij hem niet kon leren spelen. De man keek geamuseerd en verbaasd naar de jongen, vroeg een week bedenktijd en na een week mocht Tomasz bij hem leren spelen, na de mis. De man speelde eigenlijk viool, en was niet opgeleid tot organist, maar was heel muzikaal en heel stimulerend voor de jongen. Het is zijn eerste leermeester geworden en meteen een goede, een die hem niet alleen technisch schoolde, maar aandacht had voor zijn groei in het leven en meteen al een soort van eerste mentor werd.

Hij legde een weg af van de secondary school naar de muziekschool in Krakow, om orgel te studeren, zonder familie en vrienden in een grote vreemde stad. Onderwijl studeerde hij literatuur op de universiteit. Die literaire keuze was misschien ook niet vreemd. Was het ouderlijk huis zonder muziek, wel waren er heel veel boeken. Zijn vader, net als zijn grootvader las heel veel. De erfenis van de grootvader bestond ook louter uit boeken. In Krakow leerde hij volwassen worden, had goeie leraren, niet alleen voor orgel, maar ook voor piano leren spelen. Een lerares, Celstyna Koziak had grote invloed op hem, een hele empatische vrouw met wie hij voortdurend converseerde, maar ook een hele goeie lerares in techniek en gevoel. Zij gaf hem dikwijls opdrachten die aan de grens van zijn mogelijkheden lagen, realiseerde hij zich later, het was een voortdurende uitdaging die grenzen te benaderen, sterker nog, er overheen te gaan, zijn grenzen te verleggen. Hij leerde in die fase ook voor publiek te spelen. Hij vertelde nog steeds met haar in contact te zijn en haar regelmatig op te zoeken als hij in Krakow is. Ook hier spreekt hij van een master, of zoals hij haar aanspreekt: Madame Professor.

bij blog #16 Tomasz

Dat zou karakteristiek zijn voor al zijn latere masters, het waren muziekleraren in het leven. Dat heeft constant zijn nieuwsgierigheid gevoed en hem gedreven over de grenzen heen te gaan. Het kind van de grens liet zich niet tegenhouden. Het is niet zo verwonderlijk dat hij in de Piano Etudes op mijn pad is gekomen, of misschien toch wel, want wat is de rol van het toeval nu eigenlijk.

foto: Marta Golebiowska

Did you like this article? Share it with your friends!

Tweet
← #9 De lege ruimte 1/2
# 11 de lege ruimte-2/2 →

    

Piano Etudes,

twintig vertellingen geschreven door Leo Divendal, met een top cast van de actrices, Mariken Bijnen & Ilke Turpijn en de pianisten Tomasz Górny & Magdalena Golebiowska.

In een theatrale en muzikale verbeelding van deze romantische, absurde, hilarische en droevige vertellingen, worden de toeschouwers meegevoerd naar het einde van de nacht, een jazz-café in Parijs, een veerboot over de Bosporus, de zwoele bar op de veertigste verdieping van een hotel in São Paulo, een verlaten kamer, een verwoest leven, het ontstaan van een tekening, de geboorte van een dans.

Nieuws

nieuwe service: PIANO ETUDES BOEK OOK TOE TE ZENDEN

Het boek Piano Etudes is naast de voorstelling een grote verrassing, om de teksten terug te lezen, de afbeeldingen te zien van de projecties. In een bijzonder ontwerp gegoten en als ‘programmaboek’ te koop voor de absurd lage prijs van vijf euro. We leggen er geld op toe om het zo bereikbaar mogelijk te maken, desondanks horen we dat het mensen soms ontgaan is en later vragen of het alsnog verkrijgbaar is. Dat kan zeker: voor € 10 sturen we je één exemplaar toe, zorgvuldig verpakt, voor € 15 twee exemplaren, voor € 20 euro drie. In dat geval kunt u een of meerdere exemplaren bestellen bij: communicatie@pianoetudes.nl. U krijgt dan bericht over afhandeling. Het is natuurlijk ook een heel mooi cadeau om iemand blij mee te maken!


Piano Etudes – preview


Piano Etudes – Casa du Nucleo


Mariken Bijnen – Wat maakt Piano Etudes tot een bijzonder project


Ilke Turpijn – Wat maakt Piano Etudes tot een bijzonder project

overzicht speellijst

2015

try-out
zondagmiddag 29 november
Gashoudertheater Dedemsvaart
première
zondagavond 6 december
Compagnietheater Amsterdam
dinsdagavond 8 december
Compagnietheater Amsterdam

2016

donderdagavond 14 januari
Parktheater Alphen a/d Rijn
zondagmiddag 24 januari
de Engelenbak Zaltbommel
donderdagavond 4 februari
Toneelschuur Haarlem
donderdagavond 11 februari
Theater Insblau Leiden
zondagmiddag 14 februari
Ruïnekerk Bergen
donderdagavond 18 februari
Grand Theatre Groningen
vrijdagavond 4 maart
Lindenberg Theater Nijmegen
zondagmiddag 13 maart +
zondagavond 13 maart
Theater Kikker Utrecht
donderdagavond 17 maart
Rietveldtheater Delft
donderdagavond 14 april
+ vrijdagavond 15 april
De Roode Bioscoop Amsterdam

Dit project  is (mede) mogelijk gemaakt door het VSB Fonds, het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst), de J.C. Ruijgrok Stichting, Henri Moerel Foundation, Fonds 21 en de persoonlijke donateurs via voordekunst.nl.

 . Print . Schermafbeelding 2015-09-24 om 21.54.37.Fonds 21.Logomini
Henri Moerel Foundation

© 2019 Pianoetudes